Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed
Næste indlæg: Forrige indlæg:

Bibelen på 100 dage

Mere end 1200 følger initiativet "Bibelen på 100 dage"

Bibelen på 100 dage

Siden 1. september 2014 har de to Lisa Rom Boye og Kristian Kappel, som begge er ansat i Kristeligt Forbund for Studerende, skabt rammer for at KFS’ere og andre har kunnet læse med på de 100 vigtigste passager i Bibelen, og dermed få øjnene op for den røde tråd, som går igennem den.

Samlet set er der mere end 1200 følgere på Facebook og Instagram, og nu hvor man er godt halvvejs, prøver vi at tage temperaturen på dette projekt. For selv om det ikke er alle følgere, som læser lige trofast eller vedholdende, har projektet sin berettigelse alligevel.

Hvorfor satte I gang i Bibelen på 100 dage?
Vi satte gang i Bibelen på 100 dage af flere grunde. Dels for selv at prøve at komme igennem Bibelens røde tråd ved at læse kronologisk igennem nogle højdepunkter fra bibelen, men også for at sætte fokus på bibellæsning og vigtigheden af det. Både i forhold til den daglige læsning for kristne, og for et bredere kendskab til de bibelske historier for folk som måske ikke har læst så meget i bibelen før.

Hvad var responsen?
Responsen var overordnet god. Vi har fået en del med på projektet, og jeg tror mange anser det for vigtigt at læse i Bibelen, men nogle mangler måske et projekt eller en happening for at komme i gang, og følelsen af at være mange der læser sammen kan måske sætte det i gang. Det er dog en udfordring at være i et online forum, og derfor har vi forsøgt at åbne vores kontor i København så man kunne komme og læse sammen med os om mandagen. Det har været godt for mig, især fordi det igen er gået op for mig, at der er nogle tekster i GT der er virkelig svære at forstå og nogle mennesker der ikke på nogen måde opfører sig forbilledeligt. Der er mange søndagsskolehistorier der er ikke indeholder hele historien, og nogle gange kan jeg føle at søndagsskole-historierne har det samme forhold til de bibelske tekster som Disney har til H.C. Andersen. De bliver lidt mere “sukret” og happy-go-lucky. Det, der dog har slået mig, er, at det er de mennesker – dem der opfører sig selviske, hadfulde og usympatiske –  som Gud gang på gang viser barmhjertighed overfor.

106

Har du en fornemmelse af, hvilken slags bibellæsere, denne metode er god til?
Jeg ved ikke om jeg kan pege på en bestemt type bibellæser som projektet passer godt til. Men jeg er glad for, at være med til at kunne sætte opmærksomhed på bibellæsning og på bibellæsning i fællesskab. Jeg tænker, at vi i kirken er påvirket at det individprægede samfund. Det lægger et enormt pres på det enkelte menneske. I Efeserbrevet står der at vi sammen med alle de hellige skal få styrke til at fatte højden, bredden, længden og dybden af Guds kærlighed. Det er altså ikke noget jeg skal klare selv, men som vi i fællesskab skal hjælpe hinanden med. Det håber jeg projektet har været en skub i retningen af, selvom det har foregået online.

Har du stadig lyst til at være med, finder du de andre bibellæsende på Facebook eller Instagram.