Bibelen blev en port ind til himlen - på en tur til Etiopien

Bibelen blev en port ind til himlen - på en tur til Etiopien

En bibelskoleforstander om Bibelen. Det er næsten ananas i egen juice - men så alligevel ikke helt

Lasse Holmgaard Iversen,  

Bibelen blev en port ind til himlen - på en tur til Etiopien

Robert Bladt er forstander på Børkop Bibelhøjskole, og vant til at formidle Bibelen til andre. Men hvad betyder den for ham selv – og kan du lære noget af hans erfaringer?

Hvordan bruger du Bibelen i din dagligdag?

Som bibelskoleforstander bruger jeg næsten dagligt Bibelen i min forberedelse til undervisning, forkyndelse og andagter. Det er en udfordring ikke altid at læse Bibelen med henblik på andre. Jeg skal også læse Bibelen med henblik på mig selv.

Den del har jeg været udfordret af i forbindelse med jobskifte sommeren 2016 fra Kristeligt Forbund for Studerende til Børkop Højskole. Nye arbejdstider og dagsrytme har slået min bibellæsningsrutine i stykker. Derfor er jeg glad for en udfordring fra en ven i min medvandringsgruppe til at læse Bibelen på et år. Det er et skub, jeg har brug for lige nu.

Du er forstander på en bibelskole. Sker der noget med jeres elever, når de bliver udsat for massiv “bibel-påvirkning” ved et ophold hos jer?

Et bibelskoleophold giver ofte blod på tanden for at læse mere i Bibelen. Det hænger sammen med, at udbytte af bibellæsning afhænger af kendskab til Bibelen. Når man har en forståelse for den røde tråd i Bibelen, kender Bibelens hovedbudskab, evangeliet, og i øvrigt har nogle basale elementer i den bibelske historie og kronologi på plads, giver det langt mere at læse i Bibelen.

Mange af os får ikke den mulighed for fordybelse i Bibelen, hvis vi ikke dedikerer et halvt eller helt år af vores ungdom til et bibelskoleophold. At se glæden ved at læse i Bibelen blomstre op hos vores elever er en af de store glæder ved at være bibelskoleforstander.

Hvordan formidler man bedst bibelglæde til mennesker, som har svært ved at få brugt deres Bibel?

Jeg tror, bibelglæde hænger sammen med Jesusglæde. Hvis man læser Bibelen for dens egen skyld eller af pligt alene, kan det blive en lang, lovisk ørkenvandring. Men hvis man ved, at Skrifterne vidner om Kristus og opdager, at Bibelen er et mødested mellem himmel og jord, et Guds hus, en port ind til himlen, så vokser der en glæde ud af at læse i Bibelen.

Sådan en oplevelse havde jeg af at læse Paulus’ brev til Kolossenserne på en studietur til Etiopien sidste år. Her gik Kristi nærvær gennem kristne brødre og søstre, vi mødte, og gennem Paulus’ kristuscentrerede forkyndelse hånd i hånd og smeltede sammen i et meget intenst møde med Kristus.

Har du været på bibelskole? Læs mere om Børkop Bibelhøjskole, og overvej om du skulle dedikere et halvt eller helt år til at lære Bibelen bedre at kende.

URL: https://blr.dk/bibelen-blev-en-port-ind-til-himlen-paa-en-tur-til-etiopien/